گفتاری درباره جمهوریت و دولت بوم‌گرا (بخش دوم)

بوم‌گرایی نه غرب‌گرایی است نه سنت‌گرایی

بوم‌گرایی نه غرب‌گرایی است نه سنت‌گرایی
محور گفتمانی این انتخابات و قطبیت آن بر سر اندیشه بوم‌گرایی در مقابل غرب‌گرایی است. بوم‌گرایی سنت‌گرا نیست که به صورت بنیادگرایی درآید یا شکل محلی‌گرایی یا قوم‌گرایی تند و رادیکال پیدا کند. بوم‌گرایی یعنی یک استان با توجه به ایران و جهان، نقش خود را تعریف کند.
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۴
کد خبر :  ۳۵۰۶۶۹

ابراهیم فیاض

در بوم‌گرایی نگاه به داخل است

۱. بوم‌گرایی مهم است چون مرکز غربی و پیرامون غیرغربی را از بین می‌برد. الان برخی از کاندیداها حتی از طیف غرب‌گرا از واگذاری اختیارات به استان‌ها صحبت کرده است. این یعنی بوم‌گرایی محور اصلی این انتخابات است. بوم‌گرایی به جهان نگاه دارد ولی این نگاه با توجه به ایران است. نگاه غرب‌محوری که بگوید ایران باید غربی شود در بوم‌گرایی راهی ندارد. ایران باید بازسازی شود و جلو برود و در این میان باید به جهان هم نگاه داشت. سازمان ملل متحد هم می‌رویم و آنجا نیز سخنرانی می‌کنیم، مثل کاری که آقای رئیسی کرد، ولی نگاه ما بومی و به داخل است.

 

آیت‌الله رئیسی شهید بوم‌گرایی بود

۲. شاهد بودیم که آقای رئیسی به محض اینکه از سازمان ملل برمی‌گردد، به سیستان و بلوچستان سفر می‌کند و با قیافه خاکی به تهران می‌آید. به سازمان ملل متحد می‌رود و با اینکه مسافت طولانی است می‌گوید من در هواپیما خوابیده‌ام و بلافاصله به سفر استانی می‌رود اینطور نیست که قهوه خود را کنار مبل بخورد و یک هفته بعد از سفر آمریکا استراحت کند! بعد از بازگشت از روسیه هم بلافاصله به کرج می‌رود. اگر بخواهیم آقای رئیسی را شهید خطاب کنیم باید بگوییم او شهید بوم‌گرایی است. این بسیار بر انتخابات تاثیر دارد.

 

بوم‌گرایی در مقابل غرب‌گرایی

۳. الان محور گفتمانی این انتخابات و قطبیت آن بر سر اندیشه بوم‌گرایی در مقابل غرب‌گرایی است. آرایش انتخاباتی که شکل گرفته است هم جبهه بوم‌گرایی در مقابل جبهه غرب‌گرایی است. بوم‌گرایی سنت‌گرا نیست که به صورت بنیادگرایی درآید یا شکل محلی‌گرایی یا قوم‌گرایی تند و رادیکال پیدا کند. بوم‌گرایی یعنی یک استان با توجه به ایران و جهان، نقش خود را تعریف کند. مثلاً استان فارس که همیشه ارتباط عمیقی با خلیج فارس داشته باید نقش خود را مبتنی بر این مختصات تعریف کند.

 

بوم‌گرایی بسیار داخلی فکر می‌کند اما نه به طور بن‌بستی

۴. بوم‌گرایی خودش را با جهان هم تعریف می‌کند ولی مرکز ثقل خود بوم است. مثلاً در اینجا مرکزیت و محوریت فارس است. یا مثلاً اصفهان از نظر جغرافیایی، فکری، فلسفی و عرفانی قلب ایران است. بوم‌گرایی خلاقیت بوجود می‌آورد چون نه سنت گراست که تقلید از سنت داشته باشد و نه غرب‌گراست که تقلید از غرب داشته باشد. بوم‌گرایی بسیار داخلی فکر می‌کند اما نه به طور بن‌بستی و رکودی بلکه به شدت در بُعد جهانی باز نگاه می‌کند که استان‌ها در ارتباط با جهان تعریف شوند و مردم هم همین را می خواهند.

 

بوم‌گرایی و ایجاد خلاقیت سیاسی و اقتدار

۵. اندیشه بوم‌گرایی به شدت خلاقیت به وجود می‌آورد و این خلاقیت سیاسی است که اقتدار ایجاد می‌کند و به تبع آن گفتمان سیاسی مقتدر ایجاد می‌شود. وقتی این اندیشه اقتصادی شود، اقتصاد نیز اوج می‌گیرد و اقتصاد خرد و کلان فعال می‌شود. در بعد سیاسی هم صلح و تفاهم ایجاد می‌شود. برای مثال اگر اندیشه بوم‌گرایی را شروع کنیم با پاکستان که گروه‌های تروریستی که از مرز آن وارد می‌شوند، به این نتیجه مشترک می‌رسیم که اینها باید حذف شوند و بعد به جای مرزهای امنیتی مرزهای اقتصادی بین این دو کشور باید شکل گیرد. 

 

تنها اندیشه بوم‌گرایی در مقابل غرب‌گرایی ایستاده است

۶. بوم‌گرایی در چارچوب شعار آبادانی و عمران معنادار می‌شود که آبادانی بزرگترین اندیشه ماست که اگر این اندیشه را پی بگیریم بوم‌گرایی به وجود می‌آید و تمدن بر اساس این اندیشه مهم و اساسی آبادانی به وجود می‌آید. تنها اندیشه بوم‌گرایی در مقابل غرب‌گرایی ایستاده است. گفتمان آینده‌ای که در ایران شکل خواهد گرفت و در جهان هم شکل می‌گیرد، همانطور که در دانشگاه‌های آمریکا شعارهای آن شکل گرفته است، بوم‌گرایی است، چون از بُعد سیاسی صلح‌طلبی وارد آن می‌شود، رشد اقتصادی در آن به شدت بالاست و عدالت در رشد اقتصادی به شدت اوج می‌گیرد.

متن کامل را می‌توانید در خبرگزاری ایبنا بخوانید.

 

ارسال نظر